Navigation Psychomeda.de
Das Psychologie-Portal
I just arrived in Germany and feel so lost here
Someone (w, 31) aus Mannheim:
I am from India and moved to Germany few weeks back. I left my happy job in India to join my husband in Germany. We were in long distance for 2 years until I moved. I left my job last year April but due to covid it took me 1 year to get visa. In this year, I had no job and no house of my own (staying with my parents). I never felt this useless in life. Plus there are no social gatherings too because of covid.
Now even after I came here, I am still little anxious. I don't have any friends or social circle here. I have no job. And I have HSP disorder. I feel so vulnerable all the times. I am getting so many rejections for job. I feel scared in Germany because I can't speak German and nobody speaks English here. I can't have a conversation with anyone here. I feel so lost here. I need some friends but cultural barrier are little high to make some friends. I am loosing my confidence.

Antwort vom Psychomeda Therapeuten-Team:
Dear Someone,
thank you very much for your request. You are in a quite challenging life situation, that can cause a crisis. So I easily understand why you feel the way you describe. Leaving your home country India and giving up a job, in which you felt happy, is already destabilising. But now living here and not being able to speak the language is even more of a burden. It makes sense that you feel vulnerable, anxious and scared. Please don't blame yourself for that, it is a natural biological reaction towards threat. The threat is that you don't feel safe in this unknown country.
Your confidence will increase, when you become able to communicate with people. There might be some exchange meetings from Indian people living in Germany, whether near by or at least online. See if you can check that out.
The other thing that I would recommend is to start learning German as soon as possible. There are different offers in your region, one could be via Goethe-Institut. Even if these courses run online, this will be a great opportunity to meet others that are in the same situation like you.
To get support for your special emotional needs and vulnerability it might be helpful to see a psychotherapist who speaks English. This will strengthen you, takes away some of burden that is now lying on your relationship, if your husband is the only one you can talk to and feel connected with right now. If you can't find an English speaking therapist in your area, perhaps consider to do it online. Meanwhile there are many therapists that are offering therapy/ counselling via video calls.
If you have a religious/ spiritual background or belief system you could also find out, if you find other people through that context.
Everything you went through so far, shows that you already have a lot of strength. The ongoing global pandemic situation increases fears and anxieties in many people and brings up vulnerabilities in certain ways. It is not easy to build up a new life in a new country during these times. I think the most important thing now is to get more support from the outside that helps you to settle down. This process will take time, so you need to be patient.
I hope my words can inspire you to do the next steps. I wish you all the best.
Best wishes
Anke Wagner
Heilpraktikerin f. Psychotherapie
Online-Beratung
Auf Psychomeda beantworten Psychologen und Therapeuten Ihre Fragen unentgeltlich. Jetzt online Ihre Frage stellen...
Therapeuten
Zuletzt aufgerufene Therapeuten-Seiten. Therapeut, Coach, Berater? Eintragen...